Recenze: elektrokolo Engwe L20 SE
Elektrokolo Engwe L20 SE si mě získalo svou pohodlnou jízdou, praktickými doplňky v balení a univerzálním využitím. Kolo je vybaveno 250W elektromotorem a 15,6Ah baterií. Na jedno nabití nabízí maximální asistovaný dojezd 140 km a pět režimů asistence, kterou lze i zcela deaktivovat.
O komfortní jízdu se starají široké pneumatiky, odpružená vidlice a příjemným doplňkem je také odpružená sedlovka. Kolo lze díky výškově nastavitelným řídítkům a sedlu snadno přizpůsobit jezdcům o výšce 155 až 210 cm. Já jsem s Engwe L20 SE brázdil především cyklostezky, ale neodolal jsem ani lesním cestám a horšímu terénu, které díky terénnějšímu obutí kolo výborně ustálo. Mé dojmy z jízdy a mnoho dalšího naleznete v následujících kapitolách.
Nejčastější dotazy a odpovědi
Maximální rychlost kola je výrobcem omezena na 25 km/h. Znamená to, že na nejvyšším stupni bude motor pomáhat jen do této rychlosti, kterou ale můžete překonat vlastním šlapáním, jízdou z kopce nebo odblokováním.
Ano, po odblokování může kolo dosáhnout rychlosti kolem 30 km/h. Spolu s rychlostí je odblokováno také madlo plynu, takže může být motor jediným pohonem. Jeho výkon 250 W je ale v tomto ohledu limitem a jízda postrádá dynamiku.
Elektrokolo Engwe L20 SE bych označil za univerzální. Snadno s ním odvezete nákup nebo jiný náklad, doveze vás do práce či do školy, ale zároveň vás nezklame ani v mírném terénu a na lesních cestách.
Zadní kazeta je vybavena sedmi převody. Elektromotor dále nabízí pět asistovaných režimů. K dispozici je také možnost asistenci zcela deaktivovat, takže jediným pohonem bude jezdec.
Technické parametry
Od většiny konkurenčních kol se Engwe L20 SE liší menšími 20“ pneumatiky. Jejich šířka ale dosahuje slušných 3“ (7,6 cm). Široké pneumatiky jsou velkým plusem hlavně v mírném terénu. Během používání jsem také ocenil motor o výkonu 250 W, který se postaral o pohodlnou jízdu po rovinkách i do kopce
Parametr | Hodnota |
---|---|
Jmenovitý výkon | 250 W |
Točivý moment | 38 Nm |
Typ baterie | Vyměnitelná |
Kapacita baterie | 15,6 Ah |
Provozní napětí | 36 V |
Maximální rychlost | 25 km/h (lze odblokovat) |
Maximální elektrický dojezd | 60 km |
Maximální asistovaný dojezd | 140 km |
Počet běžných převodů | 7 |
Počet asistovaných převodů | 5 |
Doba nabíjení | 5 hod |
Průměr a šířka pneumatik | 20x3“ |
Nosnost | 120 kg |
Výška jezdce | 155 –210 cm |
Rozměry (VxŠxD) | 114 x 70 x 174 cm |
Hmotnost | 31 kg |
Pokud zvažujete koupi kola Engwe L20 SE, využijte slevový kód BBGITMIX v e-shopu, který nám kolo zapůjčil.
Montáž zabere alespoň půlhodinu
Montáž elektrokola je poměrně intuitivní, ale pro nejvyšší bezpečnost při jízdě vám doporučuji držet se kroků v návodu. Kolo k vám dorazí v rozloženém stavu, takže řídítka, kola, pedály a další doplňky musíte upevnit vlastnoručně. Dobrou zprávou ale zůstává, že kromě přibaleného nářadí byste žádné další klíče nebo nástroje neměli pro montáž potřebovat.
Všechny šrouby a matice mají standardizované parametry. Přibalené nářadí tak může být součástí vašeho nouzového zavazadla i na běžném kole.
Kolo váží navzdory hliníkové konstrukci 31 kg, takže manipulaci s balením či samotnou montáž jednodušeji zvládnete ve dvou. Největším problémem se pro mě ale stala montáž řídítek a jejich zarovnání s předním kolem. Jejich skládací mechanismus má být totiž mírně pootočen do strany a ne vpředu jako u elektrokoloběžek, což v návodu není zmíněno.
Kvalita zpracování a konstrukce
Už při montáži mě ohromila kvalita zpracování. Všechny namáhané spoje jsou odolné, nic na konstrukci nevrže a lak vydrží i méně opatrné zacházení. Blatníky jsou na svém místě upevněny kovovými nosníky a během jízdy terénem drží na místě spolehlivě.
Přes náboje procházejí plné osy s klasickými maticemi na koncích, takže s rychloupínáky se můžete rozloučit. Z toho důvodu byste měli mít vždy ve výbavě klíč na tyto matice. V případě, že dostanete někde na cyklovýletu defekt, bez nářadí kolo nedemontujete. Na druhou stranu pevná oska poskytuje větší ochranu proti krádeži.
Jako jediným méně povedený detail musím zmínit pedály. Ty jsou sice kvalitní, ale na můj vkus poněkud nesprávně tvarované. Ocenil bych vyšší kolíky a celkově větší rozměr. V zablácené obuvi totiž hodně kloužou.
Pohodlí a jízdní vlastnosti jsou silnou stránkou kola
Na mém výborném zážitku z testování se podíleli především konstrukce a pohon. Konstrukce je robustní a její odpružení funguje efektivně. Kočičí hlavy nebo jiné drobné nerovnosti jsem sice cítil, ale díky odpružení vpředu, měkkému sedlu, odpružené sedlovce a širokým kolům nezhoršovaly komfort jízdy.
Přední vidlici můžete také zamknout, což je obzvláště výhodné během delších jízd na cyklostezkách. Z odpružené vidlice se tak stane vidlice pevná, takže energie vašeho šlapání půjde v maximální míře do pohonu.
Šířka pneumatik 3“ se na papíře nemusí zdát jako mohutná, ale v realitě je opak pravdou. Běžně se s touto šířkou setkáte spíše u kol tipu Fat-bike (terénní kolo s nadrozměrnými pneumatikami). Engwe L20 SE neztrácí díky svým pneumatikám stabilitu na menších ani větších nerovnostech. Při správném nahuštění pneumatik nebudete o drobných větvích nebo kamíncích ani vědět.
V horším terénu na lesní cestě pro mě byla jízda pohodlná. Pneumatiky mě spolehlivě udržely při naklánění i průjezdu přes větve a jiné nerovnosti. Šířka pneumatik se projevila i během pomalejšího průjezdu blátem, kdy jsem navzdory ráznému šlapání neztratil trakci. Na cyklotrase bylo pohodlí samozřejmě vynikající a nemám k němu žádné výhrady.
K vynikajícímu pohodlí přispívá také fakt, že řídítka i sedlovka jsou výškově nastavitelná. Díky tomu kolo přizpůsobíte jezdcům s výškou 155–210 cm. Díky této možnosti jsem mohl se svou výškou 182 cm sedět na kole vzpřímený a ne prohnutý dopředu. Mnoho lidí s pohybovými obtížemi ocení také nízký nástup. Díky tomu, že kolo nemá příčnou trubku od představce pod sedlo, nemusíte při nastupování překračovat zadní kolo.
Pohon má na starosti 250W elektromotor
V zadním kole se skrývá 250W elektromotor, jehož výkon je dostatečný pro rekreační ježdění a dojíždění. Já s hmotností 65 kg nemám vůči výkonu žádné výhrady. Kolo mě s asistencí ochotně vyvezlo strmějším stoupáním (20 %/11°) a na rovinkách jsem během zrychlování nemusel vynaložit téměř žádnou fyzickou námahu.
Asistovaným režimům a převodovce nemám téměř co vyčítat
Asistovaných režimů najdete v nabídce pět, liší se svojí maximální rychlostí a měnit je můžete pomocí tlačítek "+" a "-" na řídítkách. Když začne jezdec šlapat, následuje 1-2sekundová prodleva, po které se plynule aktivuje motor. Motor funguje po celou dobu šlapání, ale asistuje jen do rychlosti stanovené režimem. Jezdec sice může svým šlapáním rychlost překonat, ale motor už dál asistovat nebude.
K dispozici je také režim 0, kdy je veškeré šlapání závislé jen na jezdci.
Zadní kolo disponuje klasickou kazetou se sedmi rychlostmi. Páčku ovládání naleznete na řídítkách jako u běžného kola. Pro rozjezd jsou samozřejmě vhodné nižší stupně, které můžete postupně navyšovat souběžně s režimy asistence. Kombinování převodů a asistovaných režimů je ovšem libovolné, takže můžete jezdit i na těžkém převodu s nízkým režimem asistence nebo opačně.
Pohonu nemám prakticky co vyčítat. Aktivace motoru je plynulá a pozvolná, takže jezdec nemusí být pořád ve střehu, že by nechtěně vystřelil vpřed. Pokud přestanete šlapat, bude následovat přibližně sekundová prodleva, než se motor opět deaktivuje. Pokud nezačnete opět šlapat, kolo postupně zastaví. Zpřevodování kola hodnotím jako dostačující. Umožňuje pomalou jízdu na frekventované trase, ale také rychlé ježdění s příjemnou dynamikou.
Jedinou menší slabinou byla hůře seřízená převodovka. Vícekrát se stalo, že když jsem podřadil, převodovka se sice posunula, ale řetěz na nižší převod neskočil. Mohlo se však jednat o problém jednoho kusu, takže ho nepovažuji za negativum kola.
Oceňuji, že výrobce myslel i na možné tlačení kola do kopce. Právě pro tuto situaci je dostupná funkce „push assistance“. Stačí podržet tlačítko “–“ a kolo se rozjede na rychlost 6-8 km/h. Jakmile tlačítko pustíte, kolo opět zastaví.
Odblokování rychlosti a plynu na Engwe L20 SE
Řídítka kola jsou na pravé straně vybavena plynovým madlem. Ve výchozím nastavení dosáhnete použitím plynu bez šlapání jen 6 km/h.. Použít jej můžete podobně jako tlačítko “-“ při tlačení kola do kopce. Budete-li chtít využít plného potenciálu samostatného pohonu kola, stačí následovat tyto kroky:
- zapněte kolo a ujistěte se, že je zvolen režim 0,
- podržte najednou tlačítka “-“ a “+“, čímž se dostanete do nastavení řídící jednotky,
- podržte tlačítko “+“, dokud se na displeji nezobrazí číslo 100,
- podržte horní tlačítko na boku se symbolem “i” pro návrat z nastavení.
Tímto postupem odemknete plyn a budete moci dosáhnout rychlosti přibližně 30 km/h, aniž byste museli hýbat pedály. Ovšem s výkonem 250 W a hmotností kola 31 kg neočekávejte výraznou dynamiku jízdy. Rozběh je pomalý a na kopci budete ztrácet rychlost prakticky okamžitě, nemluvě o tom, že výrazně zkrátíte dojezd kola. Na jedno nabití by měl s vlastním pohonem dosáhnout dojezdu 60 km.
K brzdám mám pár poznámek
Přestože jsem si jízdu na Engwe L20 SE užil, s brzdami jsem byl spokojen jen zčásti. Při mé hmotnosti a způsobu jízdy jsem ubrzdil vešekeré situace, se kterými jsem se v reálnem provozu setkal. Umím si ale představit situace nebo jezdce, kterým by brzdná síla zkrátka nestačila.
Problémem byl i zvuk, který se ozýval z brzd při každém brzdění. Při jízdách, které vyžadovaly častější brzdění nebylo pískání příjemným zážitkem pro mě ani pro mé okolí. Zvuk bohužel nezmizel ani po zajetí kola několika stovkami kilometrů jízd. Řešením obou problémů by mohlo být lepší nastavení brzd, s tím si ale někteří uživatelé nebudou vědět rady. Na druhou stranu oceňuji, že jsou součástí bělení náhradní brzdové destičky.
Po koupi kola bych vám proto doporučil navštívit servis pro seřízení převodovky a brzd.
Výbava mě příjemně překvapila
Z výbavy nabízí kolo vše potřebné včetně držáku s lahví k pití. Při skládání mě ale nejvíc překvapil rozměrný košík, který můžete umístit buď na řidítka (nosnost 13 kg) nebo nad zadní kolo (nosnost 25 kg). V obou případech drží na svém místě jako přikovaný a snadno v něm odvezete batoh nebo malý nákup.
Mezi významné doplňky patří také osvětlení. Vpředu je reflektor umístěn těsně pod košíkem. Díky tomu krásně v noci osvětluje prostor hned před kolem až do vzdálenosti přibližně 20 metrů. Zadní světlo se dělí na koncové, které svítí po aktivaci kontinuálně, a brzdové, které svítí vždy jen během brzdění. LED diody jsou výborně viditelné a nemám v tomto ohledu žádné výhrady.
Během ježdění v mokrém terénu a po lesní cestě jsem ocenil kovové blatníky, které pevně drží na svém místě. Jsou efektivní, odolné a při jízdě v horším terénu nejsou jejich zvuky příliš rušivé.
Ve výbavě samozřejmě nechybí ani 15,6Ah baterie, která není součástí rámu, ale má své vlastní místo pod sedlem. Její vkládání a vyjímání je snadné a vyžaduje pootočení klíčem do polohy Unlock. Pro co nejkomfortnější manipulaci je baterie opatřena sklápěcí rukojetí, sedlo vyklápěcím mechanismem a rám vodící lištou.
Na druhou stranu ale ve výbavě nenaleznete žádné prvky proti odcizení. Spuštění motoru a asistence sice vyžaduje klíč, ale když je elektrokolo vypnuto, nic nebrání jezdci rozjet se a řadit jako na běžném kole. K zamykání tak musíte použít klasické zámky.
Ke skladování vyžaduje kolo překvapivě malý prostor
Konstrukce elektrokola je vybavena dvěma hlavními pojistkami – pod řídítky a u pedálů. Pokud kolo pomocí těchto kloubů rozložíte, mnohem jednodušeji jej následně uskladníte. Příjemně mě překvapilo, že také pedály lze sklopit pro ušetření dalších pár centimetrů.
Rozložené kolo má rozměry přibližně 100 x 60 x 120 cm (V x Š x H). Navzdory vysoké hmotnosti sice pořád nebude vhodné pro vynášení do schodů nebo transport v kufru auta, ale v porovnání s elektrokoly s pevným rámem zabere mnohem méně prostoru v garáži nebo sklepě.
Rozkládací konstrukce je jedním z hlavních rozdílů v porovnání se starším kolem Engwe LS20.
Závěr – pro koho je elektrokolo Engwe L20 SE vhodné?
Elektrokolo Engwe L20 SE doporučuji každému, kdo hledá spolehlivý dopravní prostředek pro přesuny ve městě nebo výlety mimo něj. S asistovaným dojezdem až 140 km se můžete těšit také na dlouhé trasy a méně časté nabíjení.
Vydáte-li se na kole do méně upraveného terénu, na lesní cestu nebo velmi nekvalitní asfalt, oceníte odpružení přední vidlice a sedlovky či měkké sedlo. Odpružení je efektivní a výrazně přispívá ke komfortu jízdy. Přední vidlici můžete také zamknout, což je ideální možnost pro jízdu v kvalitním terénu nebo do kopce.
Pohon má na starosti 250W motor, pět asistovaných režimů a sedm rychlostí na kazetě. Motor se aktivuje automaticky po zahájení šlapání a jeho náběh je velmi plynulý, díky čemuž neubírá na pohodlí. Asistované režimy se liší maximální rychlostí, do které pomáhají se šlapáním. Rychlost nejvyššího režimu 5 je omezena na 25 km/h.
Pro některé uživatele může hmotnost 31 kg představovat slabinu. Právě kvůli ní není kolo vhodné pro vynášení do schodů nebo převoz hromadnou dopravou. Výhodou ale zůstává jeho skládací konstrukce, která výrazně snižuje nároky na uskladnění.
Recenze: elektrokolo Engwe L20 SE
-
Jízdní vlastnosti
-
Dojezd
-
Kvalita zpracování
-
Bezpečnost
-
Přenosnost a skladnost
-
Přehazovačka
-
Brzdy
-
Poměr cena/výkon
Spolehlivé elektrokolo s dlouhým dojezdem do města i do mírného terénu
Elektrokolo Engwe L20 SE si mě získalo svou pohodlnou jízdou, praktickými doplňky v balení a univerzálním využitím. Kolo je vybaveno 250W elektromotorem a 15,6Ah baterií. Na jedno nabití nabízí maximální asistovaný dojezd 140 km a pět režimů asistence, kterou lze i zcela deaktivovat.
O komfortní jízdu se starají široké pneumatiky, odpružená vidlice a příjemným doplňkem je také odpružená sedlovka. Kolo lze díky výškově nastavitelným řídítkům a sedlu snadno přizpůsobit jezdcům o výšce 155 až 210 cm. Já jsem s Engwe L20 SE brázdil především cyklostezky, ale neodolal jsem ani lesním cestám a horšímu terénu, které díky terénnějšímu obutí kolo výborně ustálo. Mé dojmy z jízdy a mnoho dalšího naleznete v následujících kapitolách.
Klady
- Plynulý asistovaný rozjezd
- Solidní dojezd
- Pět režimů asistence
- Jízda v plně elektrickém režimu
- Vynikající komfort ve městě i v mírném terénu
- Bohaté příslušenství v balení
- Skládací konstrukce
Zápory
- Pedály mohou klouzat
- Vyšší hmotnost